Üks osa
ettevõtte juhte pöördub meie poole seetõttu, et nende praegused protsessid ja
vananenud tehnoloogia on lakanud töötamast või kohe-kohe õhku lendamas. Teine osa juhte ja omanikke teavad, et olemasolevad
vahendid takistavad kasvu ja edasiliikumist. Nad teavad, et peab olema parem
viis asju teha, kuid nad pole kindlad, mida tulemuslikkuse parandamiseks teha.
Aga kes siis
teab?
ERPi investeeringutasuvuse arvutamist ei saa või ei tasu jätta roboti või algoritmi
hooleks. See paraku oleneb alati konkreetsest
ettevõttest ja juhtumist.
ERPi kasutusele võttu tuleks vaadata pigem kui ärimuutust
mitte kui IT projekti. Pigem on tegemist äriprotsesside automatiseerimisega ja
tasuvusele mõtlemist tuleks alustada konkurentsieelist andva business case-i
leidmisest ja defineerimisest.
Toome mõned näited spetsiifilistest, konkreetsetele
ettevõtetele kasu toonud struktuurilistest parendustest, millest teatud aspekte
on võimalik, kuid mitte kõike, rahanumbritesse panna.
Tootluse kasv
20%
Ettevõttes Z
mõjutab toorme sisseostu hind
suurel määral kasumit.
Samuti on ettevõttes tellimustega seoses palju eksimusi, kuna protsessid ei ole kõigi osapoolte jaoks üheselt
selged. Ettevõte arvutas
osade kaupa välja, kui palju aitaks
Odoo aastas ja kolme
aastaga kulusid kokku hoida või rohkem toota. Parem planeerimine aitas kasvatada tootlust 20%, mis tähendab 850 000 eurot suuremat
käivet.
20 asemel 3 raamatupidajat
Tootmisettevõte haldas oma raamatupidamist paberil. Iga päev
tegeles umbes 2800 tehinguga 20 töötajat. ERPi kasutuselevõtuga vähendati
töötajate arvu kolmele ja üldkulusid aastas umbes 770 000 euro võrra.
Efektiivsemad
protsessid
Teenuseid pakkuvas ettevõttes on 15 töötajat ja 127 klienti.
Plaan on võtta kasutusele ERP.
Ühistes töötubades töötati välja uued müügi,
klienditeeninduse ja raamatupidamise protsessid nii, et tarkvara toetaks neid
protsesse töövoogude ja automatiseeritud arvehalduse abil.
Eelanalüüsi põhjal võib öelda, et see säästab aega - 105
minutit kliendi kohta kuus. Keskmise sisemise kulumääraga 45 eurot võimaldab
uuendus 5 aasta jooksul kokku hoida 666 750 eurot. ERPi litsentsid ja
juurutamine läheks eelanalüüsi põhjal maksma
Investeeringutasuvus ehk ROI = (600 000 – 119 000) / (119
000) = 4,04
Kui ROI on suurem kui 0, ületab määratud potentsiaal
investeerimiskulud. See tähendab, et tarkvara tasub end ära 5 aastaga.
Värbamise
asemel tarkvara
Ettevõttes L hallatakse tellimusi ja maksmata arveid
käsitsi. Kui ettevõte soovib kasvada, siis peab ta palkama veel 7 täiskohaga
töötajat järgmise 5 aasta jooksul. Kui võtta kasutusele ERP, siis väheneks
haldamisele kuluv aeg nii palju, et uusi inimesi värvata ei tuleks.
Investeeringu
tasuvuse saab arvutada nii:
7 x (aasta palgad/ hüved/ üldkulud) x 5
aastat
Ühe inimese palgakulu ettevõttele on
31 200 eur/aastas, hüved 1900 eur/aastas ja üldkulud 2800 eur/aastas.
Kokku: 35 900
7 inimese aastane kulu on siis: 251 300 eurot
Viie
aasta kulu: 1 256 500 eurot
7% rohkem
müüki
Ettevõte Y ei saa müüa, kui laost on toode otsas. Odoo nõudluse prognoosi funktsionaalsus aitab ennustada
hooajalist nõudluse suurenemist jms, toodete laost otsa lõppemist vältida ja
tõsta müüki 7%.
Kliendiportaali
investeeringutasuvus 9 kuud
Ettevõte T pakub muu hulgas varuosi keskmise suurusega
masinate ja sõidukite tootjatele. Enne laekus faksi, e-posti või telefoni teel
mitusada varuosade tellimust päevas , mille kaks töötajat pidid käsitsi majandustarkvarasse lisama. Odoo juurutamisega automatiseeriti
pea kogu tellimise ja tellimuse töötlemise protsess. Paar nädalat pärast uue
süsteemi juurutamist töödeldi veebiportaali kaudu juba üle 90% varuosade
tellimustest. Tegemist on kliendiportaaliga, kus klient saab tellimuse otse
esitada ja tellimuse olekut reaalajas jälgida. Klient tellib, laotöötaja näeb
tellimuse olekut, saateleht trükitakse automaatselt ja kaup toimetatakse
kohale. Kaks töötajat, kes seni olid keskendunud varuosadele, on leidnud
ettevõtte sees muud tööd. Investeering tasus end ära vähem kui üheksa kuuga.
Klient saab kasu ka suuremast läbipaistvusest ja kiirematest tarnetest.
Efektiivsem
laoseisu- ja ajajuhtimine
Tööriistatootja võttis kasutusele ERP-tarkvara. Selle
tulemusel lühenesid tarneajad, suurenes tarnekuupäevadest kinnipidamine,
vähenesid tootmiskulud ja paranes ressursside kasutamine. Lisaks hallati
varusid uue lahendusega tõhusamalt ja kapitali vähendati peaaegu 20% ilma
tootmispiiranguteta. Paranes suhtlus
hankijatega ehk nii ettevõtte siseste- kui väliste klientidega. Paranes laoseisu ja aja juhtimine
ehk nii protsesside kui
süsteemide võtmes kiirenesid oluliselt
protsessid ning seoses
sellega ollakse oluliselt efektiivsemad.
Kiiremad ja
õigemad otsused ning 20% suurem kasum
Ettevõte T võttis
kasutusele Odoo. Aasta aja pärast viidi läbi audit. Paranenud on informatsiooni
kätte saadavus ja ettevõtte struktuuriüksuste vaheline suhtlus.
Oluliselt on vähenenud ettevõttes esinevate
protseduuride, andmete sisestamise jms dubleerimine. Suurenenud on andmete terviklikkus
ja usaldusväärsus.
Paranenud ja
kiiremaks muutunud on otsuste vastuvõtmine. Kui andmed on õigete inimeste käes õigel ajal, on suurem tõenäosus, et võetakse vastu õige
otsus. Efektiivsuse ja
produktiivsuse kasv kajastub ettevõtte kasumiaruandes +20% suurema tuluna.
Kuidas oma business
case-i leida?
Kaardistage oma
peamised murekohad. Pange sissevaated lihtsate lausete kujul kirja:
Meil on vaja parendada x ja me saame seda teha läbi
y.
Niisugused arvutused aitavad paika panna ka eelarve, mida
oleks mõistlik tarkvarasse investeerida.
Kirjuta kommentaar
lwNarZSCBgdIv
7. september 2020
WluwbBecHM
JjqyFxhwWSdeCgZ
7. september 2020
TUEjxOkyV
Autor:
Egon Raamat
Avaldatud:
31.08.2020
Kommentaare:
2
Kirjuta kommentaar